dinsdag 22 mei 2012

Aubergine-linzensalade met burrata en munt


Ingrediënten:
- 250 g Le Puy-linzen (of Castelluccio linzen)
- 2 rode uien, in hele ringen van 1 cm
- 2 aubergines, in plakken van 1 cm
- 4 el olijfolie + extra voor het bestrijken
- 2 el balsamico-azijn
- 1 teentje knoflook, geperst
- 1 bosje bladpeterselie, blaadjes gehakt
- 1 bosje munt, gehakt
- extra vierge olijfolie voor het besprenkelen
- 1 bol burrata, à 250 g (of buffelmozzarella), gescheurd

Bereiden:
1. Laat de linzen in een grote pan met 500 ml water 20-25 minuten zachtjes koken tot ze gaar zijn. Giet ze af en laat ze uitlekken in een vergiet en op kamertemperatuur komen.
2. Verhit intussen een grillpan en bestrijk de aubergine en rode ui met olijfolie en bak ze in de grillpan tot ze gaar zijn.
3. Voor de dressing meng je de olijfolie, de balsamico-azijn, zout en peper en de geperste knoflook. Schep de dressing door de linzen en schep het grootste deel van de kruiden erdoor.
4. Schep de linzen op een schaal, verdeel de plakken aubergine en de rode ui erover. Bestrooi met zout en peper en de rest van de kruiden, besprenkel met nog wat olijfolie en serveer met de in stukken gescheurde burrata.

Bron: "Delicious" juni 2012

Dit recept zag ik in de nieuwe Delicious en aangezien ik nog een half pak Castelluccio linzen had liggen, leek mij het een goed idee om die op te maken; het is tenslotte een Italië-nummer en Castelluccio linzen komen uit Italië. Natuurlijk kun je ook de Le Puy-linzen gebruiken. Ik heb de aubergine en de ui in de oven geroosterd (zoals in mijn recept van de aubergine cheesecake, dat was nl erg goed bevallen) Rooster eerst de aubergine 15 minuten en voeg dan pas de rode ui toe, die moet nl korter. Het was weer een erg lekker recept, zeker voor een zomeravond, omdat het op kamertemperatuur wordt geserveerd.

6 opmerkingen:

MaaNtje zei

Dankjewel voor het plaatsen.
Ik hou enorm van linzen maar maak bijna altijd hetzelfde, haha
Dit is een welkome aanvulling, en zo zie ik meer lekkere dingen die je maakt hoor van ingredienten die ik vaak hetzelfde bereid, ook lekker daar niet van!!

Unknown zei

Het was 1 van de recepten van de deli-juni die ik wel wou uitproberen. Het is dus lekker, begrijp ik.

Caroline Brouwer zei

Hallo Fatima,
Het was heerlijk, echt een aanrader en makkelijk te maken.
groeten, Caroline

Nell zei

Voor het roosteren van de aubergine, welke temperatuur gebruik je daarvoor? En heb je een hetelucht- of traditionele oven?
Proef jij verschil tussen de Franse of Italiaanse linzen. Eerlijk zeggen ;-)

Caroline Brouwer zei

Hallo Nell,
Voor het roosteren zet ik mijn oven altijd op onder-en bovenwarmte 190'C. Ik gebruik eigenlijk nooit de hete luchtstand van mijn oven. Ik heb een Siemens oven en de monteur die ik eens op bezoek had heeft mij verteld dat je hete lucht alleen moet gebruiken als je 2 bakplaten tegelijk in je oven zet. (waar ik mij wel iets bij kan voorstellen, dan kan de hitte overal bij). Verder heb ik ook wel eens gelezen dat van hetelucht je taarten etc uitdrogen. Ik weet dat de meningen er nogal verdeeld over zijn. Maar mij bevalt het goed zo!
Nu de vraag over de linzen; moeilijk, eigenlijk zou ik ze naast elkaar moeten proeven. Maar ik geloof toch dat ik de Castelluccio linzen iets lekkerder vind. Dit recept is, by the way, ontzettend lekker!
groeten, Caroline

Manon zei

Wat weer een heerlijke combinatie. Nu word ik toch ook wel nieuwsgierig naar de Castelluccio linzen. Zouden supermarkten als AH en Jumbo nog steeds niet in de gaten hebben dat er markt voor deze producten is?