donderdag 29 april 2010

Kokos - limoen tulband

Ingrediënten:
- 250 g bloem
- 2 theelepels bakpoeder
- rasp van 2 limoenen
- 3 eieren
- 150 gram gesmolten boter, afgekoeld
- 150 gram magere yoghurt
- 100 gram gemalen kokos
- 250 gram poedersuiker

Voor de siroop:
- 100 ml limoensap (ca 3 stuks)
- 170 gram suiker
- 50 ml water

Tulbandvorm van 22 cm doorsnede.
Oventemperatuur: 170' C
Baktijd: 45 minuten

Bereiden:
Meng de bloem met de bakpoeder. Zeef het boven een kom. Voeg de poedersuiker en de limoenrasp toe en meng het geheel. Voeg de eieren en de afgekoelde boter en yoghurt toe.
Roer alles goed oor elkaar. Spatel de gemalen kokos er door. Meng alles goed door elkaar, zodat alle ingrediënten goed gemengd zijn en niets aan de zijkant van de kom blijft hangen.
Vet een tulbandvorm in en bestuif met een beetje bloem.Doe het deeg in de vorm en schuif in de oven. Bak de tulband.
Als de tulband klaar is, ongeveer 15 minuten laten afkoelen in de vorm. Stort daarna de tulband op een rooster.
Doe de limoensap, suiker en water in een pan. Zet de pan op een laag vuur en laat de suiker onder goed roeren smelten. Laat de siroop ongeveer 2 minuten koken, zonder te roeren.
Zet de tulband op een bakblik en prik met een satéprikker gaatjes in de korst van de tulband.
Besprenkel de tulband met de warme siroop. De siroop die naast de tulband valt kun je weer opnieuw over de tulband gieten. Ga net zo lang door tot alle siroop door de tulband is opgenomen. Laat de tulband daarna afkoelen.

Tip: de tulband wordt feestelijker als hij wordt gedecoreerd met schijfjes limoen en gemalen kokos.

Bron: Dr. Oetker.

8 opmerkingen:

grange zei

Hallo!
Ik heb vorige week uz blog gevonden en ik vind dat heel interessant! Ik zal zeker veel koken van!
Mijn eerste was kokos en limoen tart, en dat was heeeeeerlijk!
Ik heb mijn blog ook, maar dat is in mijn moeder taal, maar toch, hier is mijn taart...
http://belgija.blogspot.be/2013/04/kokosinis-citrininis-keksas.html

Bedankt voor de recipe!
( en sorry voor mijn nederlands... uhh niet gemakkelijk ;) )

grange zei

*uw blog

Caroline Brouwer zei

Leuk dat je mijn tulband gemaakt hebt. Ik heb een reactie op jouw blog achter gelaten.
groeten, Caroline

Sjoukje Voorhorst zei

ik heb deze taartal een paar keer gemaakt en het is elke keer een daverend succes!!!
Een hele mooie blog!

Caroline Brouwer zei

Dank je wel Sjoukje!
groeten, Caroline

Nina Hobbysite zei

Deze cake met kokos is echt super lekker! De siroop heb ik niet echt gebruikt. Die vond ik iets te zuur. Maar de cake met kokos en een vleugje limoen ga ik zeker vaker bakken.

Anoniem zei

heerlijk! combinatie kokos limoen is een toppertje!

marina zei

Caroline,

Heel lekkere tulband, het was de eerste keer dat ik een tulband bakte (voor de verjaardag van mijn moeder) en hij was supergoed gelukt!
Met de siroop erbij vond ik de smaakcombinatie heel erg geslaagd en iedereen vond hem lekker! Dankjewel! Vind je commentaar op je eigen baksels ook héél interessant omdat, als je een nieuw recept uitprobeert, je nooit weet of het ook echt goed is. Jij zegt het ook als je het minder geslaagd vindt.